Steveco Areena 21.4.2024

lauantai 8. joulukuuta 2012

Pukin asioilla

Pukin asioilla käytiin Espoossa ja kuvan Myyrmannnissa joka lienee Vantaan puolella, kehä kolmosen sisäpuolella kuitenkin.
Saadaan sitten itse Joulu viettää rauhassa täällä Kotkassa kun nuo pukin paketit saatiin toimitettua jo nyt oikeaan osoitteeseen.
Enni saapuu sitten Tapanin ajelulle Kotkaan ja viipyy vähän pidenpään kun vanhemmillaankin on lomapäiviä vielä jäljellä.
Enni lumihommissa.

torstai 6. joulukuuta 2012

Hyvää Itsenäisyyspäivää


Meillä juhlitaan tänään Itsenäisyyspäivän lisäksi myös Nikon nimipäiviä jonne olemme kutsutut klo.15.
Linnanjuhliin ei sitten kutsua tullut vaikka presidenttikin vaihtui, no katsomme ne juhlat telkkarista tai ainakin PT katsoo. 
Saas nähdä minkä mekon hän asukseen valitsee? viime vuonna se oli Marimekon yöpaita.

lauantai 1. joulukuuta 2012

Lentävä kalakukko Kotkassa


Joulupukkia ei Nikon kanssa ehditty torilla nähdä mutta illansuussa käytiin ihmettelemässä tätä höyryveturia kun se ravintola- ja salonkivaunuineen kävi pikkujoulu ajelulla ja kääntymässä Kotkassa.

Raskas pikajunaveturi Hr1 (ennen vuoden 1942 nimiuudistusta P1) eli tuttavallisemmin Ukko-Pekka oli Valtionrautateiden voimakkain henkilöliikenteen höyryveturi. Tyyppiä rakennettiin kaiken kaikkiaan 22 kappaletta Lokomon ja Tampellan konepa
joilla vuosina 1937-1957. Veturin pyörästöjärjestys on 4-6-2 ja suurin nopeus 110 km/h. Paino 93 tonnia ja vetopyörien halkaisija 1 900mm.
Ukko-Pekoille oli selkeä tilaus, sillä vanhemmat Hv1–Hv3-veturit eivät enää suorituskyvyltään riittäneet pikajunien vetokalustoksi. VR tilasi aluksi Lokomolta kaksi prototyyppiä tästä, huomattavasti aiempia veturimalleja kookkaammasta veturista. Prototyyppisarja sai jatkoa 20 lisäveturin sarjalla ja valmistus kesti aina vuoteen 1957 asti. Ukko-Pekka oli tärkeä pika- ja kiitotavarajunien vetäjä 1960-luvun alkuvuosiin asti, minkä jälkeen dieselveturit syrjäyttivät sen kokonaan vuosikymmenen loppuun mennessä. Aluksi veturilla ajettiin muun muassa Helsingistä Kouvolaan ja Tampereelle, myöhemmin Keski-Suomessa ja muuallakin Itä-Suomessa.
Ukko-Pekkojen rinnakkaismalliksi VR hankki raskaita tavarajunavetureita sarjaa Tr1. Nämä "Risto"-veturit olivat ulkonäöltään ja teknisesti lähes identtisiä Hr1-sarjan kanssa. Suurin ero on vetopyörien koko. Ukko-Pekkojen akselijärjestys oli perinteinen pikajunavetureiden 4-6-2 Pacific eli niissä on kolme huomattavan kookasta vetävää pyöräkertaa, kaksiakselinen johtoteli sekä vetopyörien takana yksiakselinen laahusteli. Ristoissa taas oli neljä vetävää pyöräkertaa, jotka olivat pienempiä kooltaan verrattuna Hr1-veturiin, sekä yksiakselinen johtoteli ja yksiakselinen laahusteli. Molempien sarjojen vetureissa nähtiin monia teknisiä uutuuksia, kuten vierintälaakerointi.

Veturin vesityksessä tarvittiin paikallisen VPK:n apua.

Höyryveturimatkat

Kauppahallilla ja torilla


Tähän Kotkan Kapneeninkadulla sijaitsevaan entisen viinakaupan tiloihin on rakennettu uusi kauppahalli,eilen oli avajaispäivä me käytiin PT:n kanssa tänään tuolla pikaisesti pyörähtämässä.
Kauppahallin ikkunoissa on kuvia vanhasta Kotkasta.
 Tässä yläkuvassa on se vanha salaa yöllä purettu kauppahalli.
Vanhaa Kotkaa.
Sisäkuva kauppahallista.
Siinä ne ovat pukinmuori ja se kuuluisa PT samassa lumipyryssä Kotkan torilla.
Käytiin mukinmuorilta utelemassa onko Joulupukin posti miten myöhään tänään auki kun saattaa meille tuota jälkikasvua tulla kyläilemään ja Nikon kirje pukille pitäisi toimittaa postiin.


perjantai 30. marraskuuta 2012

Kuvia myskystä

Otin pari kuvaa tästä Antin päivän myskystä kai tämä sitten pitää nimetä Antti myskyksi ettei sekoiteta sitä Antti Tuiskuun.

Seurasin tämän Navi Baltic laivan saapumisen Mussalon syväsatamaan.
Hinaajat kiinnittyivät hinattavaan jo hyvissä ajoin ennen satamaa.
Kun tuulikin oli idästä niin laituriin kiinnittyminen sujui kuin elokuvissa.
Tuulta puuskissa 22 m/s ja pakkasta -5°C  
Ahtaajat kahvilla? kun ei ketään näy.
Jääpuikotkin kasvaa tuulen suuntaan.
Tätä kirjoitellessa myrsky ei ole tyyntynyt nyt tulee tuulen mukana myös lunta,ei valita näillä mennään.



sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Golfkausi kesti 7 kuukautta

Huhtikuun 25 päivä se alkoi golfkausi ja tänään Marraskuun 25 päivä oli kauden päätöskisa.
Tarkkoja tilastoja en pitänyt mutta kyllä niitä kierroksia yli sata tuli tehtyä eli yli tuhat kilometriä on sen pienen pallon perässä kävelty.
Mitään suuria voittoja ei kauteen mahtunut ainoaksi jäi tuon Meripäivä Scramble kisan voitto.
Ensi vuonna sitten pelataan uudella innolla, kiitoksia kaikille joiden kanssa olen tänä vuonna kenttää kiertänyt.
Tämänpäiväinen kännykkäkuva tihkusateiselta Golfklubilta.